пʼятниця, 6 серпня 2021 р.

Дхарана, дхіана, самадхі...


    Настав час поговорити про решту чотири ступені йоги. Їх всього вісім. Про перші чотири (яма, ніяма, асана, пранаяма) ми говорили раніше. Тепер рухаємося далі.

    Отже —

    Пратьяхара, або віддтягнення почуттів. Тобто відсторонення від зовнішніх подразників. Що це означає? Наприклад ми бачимо перед собою щось дуже цікаве — проїхала надсучасна машина, пролетіла дивна пташка, ви залюбувалися чудовим світанком або заходом сонця. В цьому нічого поганого немає. Але, коли ми займаємось йогою, це нас відволікає. Найпростіше закрити очі (це рекомендують багато авторів). Можна ускладнити задачу. Скажімо так — можна дивитись крізь предмети, в далечину. Тобто ви все бачите, але ні до чого не прв”язуєтесь. Жоден предмет чи подія не відволікають вашої уваги. Те саме можна сказати про слух. Ви все чуєте, все усвідомлюєте, але всі звуки одночасно створюють якби фон. Ви не слідуєте за жодним з них. Це саме стосується всіх інших органів чуття. І ви, виконуючи ваш комплекс йоги, повинні вчитись не відволікатись ні на що. Тримайте увагу на собі (як було описано раніше), а все, що відбувається навколо, має бути усвідомлене, але не повинно порушувати ваш спокій і відволікати вашу увагу.

    Дхарана — концентрація. Вже було сказано куди мають бути спрямовані наші думки в час виконання асан. Так ось, вміння утримувати ці думки і не відволікатись (про що ми вже говорили) це і є дхарана.

    Дхіана — медитація. Це продовження, розвиток дхарани. Дхарана своєю основною метою ставить концентрацію на чомусь, вмінню не відволікатись. Дхіана провадить до цього ж, але тут ви не просто сконцентровані і нічого стороннього не зауважуєте, ви якраз зауважуєте все. Ви в повній свідомості, все бачите і все розумієте, але нічого не може вас відволікти від предмету концентрації. Це і є медитація. Це не якийсь містичний, напівпритомний стан. Навпаки — це повна ясність свідомості. І як ми приводили образ озера, то це якраз рівень, коли на озері тихо, жодних хвиль і вода прозора і чиста, як ваша свідомість.

    Це дуже все важливо. І пратьяхару, дхарану і дхіану можна практикувати, як окремі вправи (сидячи в позі лотоса, чи у ваджрасані, або навіть у кріслі). Але, маючи такий досвід, хочу порекомендувати інший варіант. Як ви напевно бачите (ті що вже практикують йогу), навіть такий невеликий комплекс вимагає часу. Не знаю чи багато людей в змозі практикувати йогу саме через брак часу. А тут ще медитація. Як з цим бути? Звичайно медитацію можна перенести на вечір. І це непогана ідея.

    Але в результаті довгої практики, я поступаю трохи інакше. Зранку, практикуючи йогу, виконуючи асани і пранаяму, я стараюсь прийти до дхіани (медитації). Строго кажучи, асана без медитації це не зовсім асана. Надіюсь ви це зрозуміли ще раніше, де я описував, як виконувати асани.

    А ввечері, замість медитації на диханні, вогні свічки, чи ще на чомусь, я молюся. Більшість християн роблять те ж саме.

    Крім цього, подумайте, чи не має кожен християнин, коли молиться, відволіктися від зовнішніх подразників (а це і є пратьяхара), зконцентруватися на словах молитви (дхарана) і на кінець прийти до стану, коли нічого ззовні нас не відволікає - ми уважно молимося і, при цьому залишаємось в повній свідомості (дхіана).

    Отже — молімося!

    А тепер — остання ступінь йоги — самадхі.

    Самадхі. Про самадхі важко говорити. В теорії це і є мета йоги, єднання з Богом. Навіть в перекладі одне зі значень слова самадхі є єднання. Прийти до Бога, досягнути стану святості це є також мета християнина.

    І не потрібно боятись цих санскритських термінів. В нашій мові часто немає точного відповідника якомусь терміну. Наприклад, більшість людей чули такий термін, як нірвана. Багато хто може замахати руками, яка там нірвана, що за язичництво. Але люди чомусь забувають, що буддисти також прагнуть до Бога, а не до чорта. А саме слово нірвана перекладається, як безвітреність. Пригадуєте образ озера без вітру...

    Подібний термін є в дзен буддизмі. Це саторі, що перекладається як просвітлення. В цьому, я думаю, також нічого поганого нема. Просто навколо цього виникло стільки спекуляцій, купа напрямків, шкіл, купа технік. За всім цим, як і в йозі, забули, що головна мета прийти до Бога... 

Немає коментарів:

Дописати коментар